APEH Hírek: Módosuló adatszolgáltatás

Jelentősen módosult a kifizetői és munkáltatói adatszolgáltatások rendje. A legfontosabb változás az, hogy a törvényben előírt adatszolgáltatás többségét ezentúl nem papíron, hanem elektronikus úton vagy gépi adathordozón kell teljesíteni – általában január 31-éig. A szükséges programok mind megtalálhatók az adóhivatal internetes honlapján.
A kifizetői és munkáltatói adatszolgáltatásokhoz kapcsolódó nyomtatványok, valamint a mágneses (elektronikus) adatszolgáltatás elkészítéséhez szükséges rekord-struktúra leírások az Adó és Ellenőrzési Értesítő 13. számában jelentek meg 2004. december 3-án. Ezek a programok az APEH internetes honlapján is elérhetők a www.apeh.hu címen.
A törvény részletesen szabályozza az adatszolgáltatások benyújtásának módját, amelyek többségét elektronikus úton vagy gépi adathordozón kell teljesíteni az adatszolgáltató székhelye szerint illetékes adóhatóság részére. A jogszabályi rendelkezések alapján az az adatszolgáltató, aki a kifizetőkre vonatkozó szabályok szerint szolgáltat adatot, csak elektronikus úton vagy gépi adathordozón teljesítheti az adatszolgáltatási kötelezettségét.
Az adatszolgáltatások nagy részét 2005. január 31-ig kell benyújtaniuk az érintett adatszolgáltatóknak az illetékes igazgatósághoz. Ez a határidő elsősorban azokat a kifizetőket, munkáltatókat érinti, akik nem számolnak el a munkavállalóval és azokat az adatszolgáltatásokat, amelyek az adóhatósági adómegállapítás alapjául szolgálnak.
Figyelem! Az ABEV nyomtatvány kitöltő programmal kitöltött és elmentett adatszolgáltatást az ABEV/Adatok/Kontroll állomány létrehozása menüpont futtatásával lehet mágneses adathordozón beadható állománnyá alakítani. Ez a menüpont tehát csak akkor lesz elérhető, ha a kitöltött nyomtatványokat elmentették.
A hibás, hiányos, valótlan adattartalmú, késett adatszolgáltatást, valamint az adatszolgáltatás elmulasztását az adózás rendjéről szóló törvény előírásai szerint az adóhatóság szankcióval sújtja.