Eger: ügyintézés számítógépen

Komplex elektronikus közigazgatás létrehozását tervezi Eger önkormányzata a megyeszékhelyen és a hozzá kapcsolódó kistérségben.
A megvalósításhoz szükséges anyagi forrásokat (becslések szerint 850 millió forint) az EU strukturális alapjaitól reméli a város. Horuczi Csaba alpolgármester elmondta, hogy a pályázat-előkészítő alaphoz (PEA) nyújtották be az ötletet, amelyet a bírálóbizottság elfogadott. Ezután szakértői csoport dolgozza ki a programot, amellyel az unió strukturális alapjaiból lehet a szükséges összegre pályázni.

A három részből álló program a város informatikai koncepciójának a része is. A rendszer működéséhez első körben a polgármesteri hivatal informatikai fejlesztését kell véghezvinni – mutatott rá az alpolgármester. Új hardverek és szoftverek egyaránt szükségesek ahhoz, hogy elérjék a végső célt: minimálisra csökkentsék a városháza papírfelhasználását, és spóroljanak működési költségeken. Ezzel együtt elektronikus szolgáltatást is nyújtanak a lakosságnak: kezdetben például az adók befizetéséhez vagy az építési engedélyek kéréséhez, adóbevalláshoz és egyéb ügyintézéshez tölthetnek le adatlapokat az ügyfelek, később – ha megoldódik az elektronikus aláírás rendszere – mindent elektronikus úton intézhetnek majd. Lehetőség nyílik arra is, hogy nyomon kövessék az önkormányzati adók számláit. Az ügyfelek irányítására és a várakozás lecsökkentésére ügyfélirányító rendszert építenek ki.

Figyelembe vesszük azt is, hogy nem mindenki rendelkezik megfelelő eszközzel az elektronikus ügyintézéshez, ezért infokioszkokat helyezünk el a városházán és a város több pontján - folytatta az alpolgármester. A tervek szerint az alkalmi számítógépeken lesz egy rövid, néhány perces internetezési lehetőség, a továbbiakban pedig megvásárolható kártyával használhatják a rendszert.

A papírhalmok kiküszöböléséhez tartozik az elektronikus közgyűlés megvalósítása: a közgyűlés anyagait nem egy több kilót nyomó borítékban, hanem egy vékonyka CD-lemezen juttatják el a képviselőkhöz, akik hordozható számítógépet kapnak a munkájukhoz. Ez azt is lehetővé teszi, hogy aki nem tud jelen lenni a közgyűlésen, elektronikus úton kapcsolódjon be a munkába. Ha a rendszer kiépül, mindenre alkalmas lesz, csupán döntés kérdése, mire használjuk - fogalmazott Horuczi Csaba.

A másik fontos lépés lesz a fejlesztés területén az önkormányzat és annak intézményei, valamint cégei hálózatba kapcsolása, azaz on-line kapcsolat kiépítése. Ez arra ad alkalmat, hogy közös beszerzéseket hajtsanak végre, így sokkal olcsóbban juthatnak például irodaszerekhez. Egységesíthetik a gazdálkodási rendszert, a könyvelést. Harmadszor pedig az a cél, hogy a lakosság is kihasználhassa a rendszert - ezért az infokioszkokon kívül több tucat hozzáférési pontot alakítanak ki. Ezen a ponton az egri Eszterházy Károly Főiskola is bekapcsolódik a rendszerbe, az intézményben hozzák létre ugyanis a Városi Információs Pontot, ahová a főiskolai hallgatók mellett a városban élők is bemehetnek, és használhatják a számítógépeket az elektronikus ügyintézésre.

Horuczi Csaba azt mondja, ezek a tervek csak EU-pénzből valósíthatók meg: a város önkormányzata saját költségvetéséből egy évtized alatt sem tudna enynyi pénzt áldozni a fejlesztésre. Egerben évente harminc-negyvenmillió forint jut informatikai fejlesztésre, a komplex elektronikus közigazgatás megvalósítása pedig számítások szerint 850 millió forintba kerül.

Népszabadság