Számon kérik a borászok a miniszter ígéreteit
Nyílt levélben követeli a Magyar Független Bortermelők Szövetsége (Vindependent) a bortörvény azonnal módosítását.
A legismertebb hazai termelőket tömörítő szövetség azért adta közre nyílt levelét, mert Gráf József agrárminiszter korábbi, a nyilvánosság előtt is többször hangoztatott ígéretei ellenére sem látszik lehetőség a marketingpénzek tényleges és hatékony felhasználására. A literenként nyolcforintos jövedéki adó eltörlésével bevezették az azonos mértékű marketing-hozzájárulást, s az így képződő forrás felhasználására a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium a szakma által erre a feladatra alkalmatlannak tartott Agrár Marketing Centrumot bízta meg. Gráf József azt állította, az AMC csak közreműködő szerepet játszik, s a forrásokat azonnal továbbutalja a Bormarketing Kht.-nak. Most úgy tűnik, ez a megoldás mégsem működik, mert ez csak európai bizottsági jóváhagyást követően lehetséges, de az erre irányuló kérelem benyújtása eddig nem történt meg. A törvény olyan súlyos károkat okoz a magyar borászatnak, hogy azzal átmenetileg sem lehet együtt élni – fogalmaz a Vindependent. (pcs – forrás: VG) A Vindependent nyílt levele Gráf József FVM miniszterhez A magyar borászat két éve harcol azért, hogy az állam nulla kulcsossá tegye az ágazat versenyképességét rontó jövedéki adót, hasonlóan a legtöbb bortermelő Európai Uniós tagország gyakorlatához. Megszenvedtük, hogy a magyar állam évek óta egyre kevesebbet költ élelmiszer marketingre, rendre csökkenti intézményei költségvetését, és nevetségesen elhanyagolható, amit bormarketingre szán. Ezzel ellentétben a világpiacon jelenlévő európai és újvilági országok kezüket-lábukat törik, hogy segítsék termelőik sikeres piacra jutását, könnyebb munkáját. Külön kiemelendő, hogy magyar marketingforrások hiányában az Európai Unió egyre növekvő marketing célú forrásaihoz sem lehet hozzáférni. Így csak tovább folytatódhat a magyar termékek kiszorulása a világ- és (előbb-utóbb) a hazai piacról. A szakma túlnyomó többségét képviselő egyesületek javasolták az FVM-nek, hogy a 2006-tól megszüntetendő jövedéki adóval azonos nagyságrendű kötelező önkéntes marketing hozzájárulás továbbra is kerüljön beszedésre. A kormányfő a szakminiszter útján jelezte, hogy a javaslatokat befogadják, és a "SZÁZ LÉPÉS" keretében megvalósítják. Magyar Bormarketing KHT néven valamennyi érdekelt szakmai szervezet részvételével az FVM illetékeseivel egyeztetett módon társaságot hoztunk létre. Szándékaink szerint a továbbra is az árbevétel után beszedett kötelező önkéntes marketing hozzájárulást a KHT kezeli, oly módon, hogy a befolyt összeg egy részét az OBI és más regionális akkreditált laborok a piacon lévő borok minőségének visszamérésére használják fel, míg a nagyobb részt a borfogyasztás hazai és külföldi hosszú távú erősítésének kiemelt céljaira osztanánk ki. Értelemszerűen a stratégiai célokat a szakmai egészének bevonásával jelölnénk ki, és a megvalósításokat megpályáztatnánk. 2006-ra eltörlésre került a jövedéki adó. Decemberben az Országgyűlés módosította a Bortörvényt, és az előzetes egyeztetésekkel gyökeresen ellentétes módon 8,-Ft/liter előre befizetendő forgalomba hozatali járulékként új adónemet hozott létre. Ezt beemelte ezt a költségvetésbe, és mint állami támogatást használja a továbbiakban fel. A törvény szövege szerint a járulék 40%-a az Országos Borminősítő Intézet piaci borminőség-ellenőrző tevékenységét, 60%-a pedig a bormarketing céljait kell hogy szolgálja. Talán csak a borászoknak nem mellékes, hogy az adó beszedését a korábbi árbevétel utáni befizetésről előrehozták az -- Európában egyedülállóan magas -- OBI ellenőrzési díjakkal azonos időpontra, pénzügyi válságot okozva a szakma jelentős részének, hiszen lehetetlenné tették a piacra jutást a készpénzzel nem rendelkező termelők számára. Másrészt mivel az önkéntes kötelező szakmai befizetést - a mi pénzünket a költségvetésen átáramló adóvá alakították, amelynek visszaáramoltatása a szakma felé csak EU Bizottsági jóváhagyást követően lehetséges. Az erre irányuló kérelem benyújtása a Bizottság felé eddig Magyarország részéről nem történt meg. A támogatás eljuttatása a nem EU kifizető helynek minősített Magyar Bormarketing Kht-hoz, az EU marketing támogatások mellett önrészként való felhasználása gyakorlatilag lehetetlen. A veszélyekre az előzetes egyeztetések során felhívták a figyelmet az Igazságügy Minisztérium ill. a szakma képviselői is. A szóbeli egyeztetések során ezekkel egyetértett Gráf József miniszter úr, és ígéretet tett mind a törvény elfogadása előtt, mind pedig utána arra, hogy a szükséges kiigazításokat elvégezteti. Sajnos a parlamenti időszak úgy múlt el, hogy a módosításokra nem került sor. A közben érvénybe lépett törvény olyan súlyos károkat okoz a magyar borászatnak, hogy avval átmenetileg sem lehet együtt élni. A BORTÖRVÉNY AZONNALI MÓDOSÍTÁSÁT KÖVETELJÜK az alábbiak szerint: - A forgalomba hozatali járulék a ténylegesen eladott bormennyiség után, a jövedéki nyilvántartás jelentésével egy időben kerüljön befizetésre - A befolyt összeg ne állami támogatás, hanem termelői befizetésből származó, bormarketingre és minőségellenőrzésre felhasználható keret legyen - A bormarketing-keret kedvezményezettje a Magyar Bormarketing Kht. legyen, mint a magyar bor közösségi marketingjét kézben tartó szervezet - A minőségellenőrzési keretet az OBI és a regionális akkreditált laboratóriumok használják fel mintavételre, analízisre és a forgalomba hozott tételek visszaellenőrzésére.
VINDEPENDENT
(pcs – forrás: www.boraszat.hu)